عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، موفق به کسب جایزه بین‌المللی (تواس) شد

جایزه بین‌المللی تواس (TWAS) در حوزه زیست‌شناسی به دکتر حسین بهاروند؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان و استاد برجسته دانشکده علوم و فناوری‌های نوین زیستی دانشگاه علم و فرهنگ تعلق یافت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ به نقل‌‌از ایسنا، آکادمی جهانی علوم(TWAS)  یک نهاد معتبر بین‌المللی وابسته به یونسکو است که ماموریت گسترش و کمک به پیشرفت علم در کشورهای در حال توسعه را برعهده دارد.

در این سازمان بیش از ۱۱۰۰ دانشمند برتر از جمله ۱۵ برنده جایزه نوبل عضویت دارند و جوایز این آکادمی هر ساله در ۹ رشته (کشاوری، زیست شناسی، شیمی، زمین شناسی، ستاره شناسی و علوم فضایی، علوم مهندسی، ریاضیات، علوم پزشکی، فیزیک و علوم اجتماعی) به دانشمندان برگزیده کشورهای درحال توسعه اعطا می‌شود.

این نهاد در سال ۲۰۱۹ جایزه ویژه خود در حوزه زیست‌شناسی را به دکتر حسین بهاروند- استاد پژوهشگاه رویان-، به واسطه خدمات ارزنده وی در تولید و نگهداری سلول‌های عصبی، قلبی و کبدی اهدا خواهد کرد.

http://yon.ir/jbLqS

این نخستین باری است که در حوزه زیست‌شناسی یک دانشمند ایرانی موفق به دریافت این جایزه می‌گردد. این جایزه در سال آینده طی مراسمی در گردهمایی عمومی تواس به صورت رسمی اهدا خواهد شد.

دکتر حسین بهاروند؛ برنده جایزه بین‌المللی زیست شناسی تواس، موسس و رییس پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان در سال ۱۳۸۲ برای اولین بار سلول‌های بنیادی جنینی انسانی و موشی را در ایران تولید کرد و در سال ۱۳۸۷ به همراه همکارانش موفق به تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القائی انسانی و موشی شد.این فعالیت‌ها او و همکارانش را قادر ساخت تا شاخه‌های مختلف پزشکی بازساختی را در ایران پایه‌گذاری و پیگیری کنند.

ارتقاء تحقیقات ترجمانی و پزشکی بازساختی از دیدگاه سلول‌های بالینی متعدد، پیوند سلول‌های بنیادی بافتی و توسعه تولید صنعتی سلول‌ها از جمله زمینه‌های پژوهشی وی به شمار می‌آیند.

همچنین وی تاکنون علاوه بر نگارش ۳۵۰ مقاله علمی بین‌المللی، چاپ چهار کتاب به زبان انگلیسی توسط انتشارات Springer  John Wiley وموفق به کسب ۳۰ جایزه ملی و بین‌المللی شده است. دریافت جایزه بین‌المللی یونسکو در حوزه علوم زیستی در سال ۲۰۱۴ به واسطه تحقیقات ایشان روی سلول‌های بنیادی و کاربرد آن در پزشکی بازساختی در راستای بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها  از جمله این افتخارات است.

گفتنی است، دکتر بهاروند در سال ۲۰۱۷ به عنوان یکی از ۲۰ فرد تاثیرگذار سلول‌های بنیادی از سوی سایت معتبر The Niche در سطح جهانی معرفی شد.